Sculpturen

Grofweg is het werk wat Mariska tot nu toe heeft gecreëerd in drie perioden te verdelen:
2005-2006 Spiral I: serie “cyclische transformatie”door het publiek vaak de ruggengraat genoemd. In 2006 maakt Mariska haar eerste hangende sculptuur, hiervoor was tijdens de academie de basis gelegd en nu komt het tot realisatie:
Spiral I Hanging Sculpture [verkocht]
2007-2008 Spiral II: serie “armadillo” (gordeldier) is met de sculptuur Shell Bridge begonnen die qua constructie nog leunt op de Spiral I-sculpturen en een nieuw onderzoek naar het fenomeen en het vormgeven van de universele vorm spiraal inluidt. Armadillo I en Armadillo II zien het licht.
2008-2009 Spiral III: serie “ammonite horn” is een verdere beeldende uitdieping in het onderzoek naar de vorm van de spiraal. De spiraal is in het afstudeerwerk van Mariska ontstaan en heeft haar tot nu toe niet losgelaten. Het is de basis van alle groei, van ons melkwegstelsel, van de wind, het water etc. Ook technisch en constructief worden de sculpturen complex. Wederom ontstaan hangende sculpturen en Ammonite Harp and Horn die staat en hoe? Het publiek is onder de indruk.

Untitled 2008 en Celtic Wheel 2007.
Met materiaal spelen en het transformeren ervan is op de academie ontstaan en is nog steeds een voorliefde van Mariska.
“Fenix” 2006 en 2008 
Het conceptueel denken leidt tot het uitdenken van andere, vreemde wijze van creëren tot sculpturen waarvan het publiek denkt wat is hier aan de hand.  In de actuele sculpturale installatie: “Waarom de golven van de zee trapjes op het strand maken” is dit ook te zien.

De organische, architectonische constructies in keramiek zijn behalve door spiraal, geënt op wiskundige verhoudingen van natuurlijke vormen zoals de ruggengraat, menselijke beweging en dierlijke gestalten,  schelpen, bloemen/bladeren en un groeiwijze en van architectuur driehoeksconstructies en cirkelvormige constructies.

De multimedia en installaties zijn geïnspireerd door haar afstudeerwerk “van Toren en van landschap”, deze keramische installatie 2004 is het eerste werk dat in de ruimte zijn betekenis krijgt.  Tijdens haar expositie in het Ketelhuis in 2006 speelt Mariska ook met de ruimte en de plaatsing van de sculpturen in relatie tot elkaar en de omgevingsfactoren als licht en hoe komt het publiek binnen. In haar tuinproject 2007 verdiept en onderzoekt Mariska verder de relatie tussen ruimte, sculpturen en publiek. Zie voor installaties: Multimedia en Installaties op deze site.